
مینا فراتی
اثر دستورالعمل کلامی اصلاح تکنیک پرش فرود بر کینماتیک و کینتیک اندام تحتانی، در ورزشکاران مبتلا به بی ثباتی عملکردی مچ پا
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- چکیده
-
هدف از انجام این پژوهش اثر دستور کلامی بر کینتیک و کینماتیک حرکت پرش فرود بر ورزشکاران زن دارای بی ثباتی عملکردی مچ پا بود. در این پژوهش آزمایشگاهی کنترل شده[۱]، ۲۴ نفر زن ورزشکار به صورت نمونه گیری هدفمند و مطابق با معیارهای ورود به تحقیق، برای شرکت در این پژوهش، انتخاب شدند. این افراد به دو گروه ۱۲ نفره(۱۲ نفر ورزشکار سالم و بدون آسیب بی ثباتی عملکردی مچ پا و ۱۲ نفر ورزشکار با بی ثباتی عملکردی مچ پا) تقسیم شدند.
برایِ گردآوریِ اطلاعات کینماتیکی، از دستگاه آنالیز حرکتیِ سه بُعدی VICON ( ۱۰دوربین) ، مدل MX، و به منظور گردآوری اطلاعات کینتیکِ حرکت، از دستگاه صفحه نیروی Bertec، مدل Model ۴۰۶۰-۰۷ در ابعاد ۶۰*۴۰ سانتیمتر، ساخت کشور آمریکا استفاده شد. مارکرهایِ بازتابی از روی پوست بر روی لندمارک های استخوانی چسبانده شد. داده ها با استفاده سیستم آنالیز حرکت در فرکانس ۲۰۰ هرتز و صفحه نیرو در فرکانس ۱۰۰۰ هرتز، توسط نرم افزار Cortex، ضبط شدند.
کلیه ی مراحل آزمون در آزمایشگاه پژوهشگاه تربیت بدنی،انجام شد. در ابتدای کار، جهت تعیین شدت بی ثباتی مچ پا، آزمودنی ها پرسشنامه کامبرلند را تکمیل کردند. افرادی که امتیاز آن ها بیشتر از عدد ۲۴ بود در گروهِ بدون بی ثباتی عملکردی مچ پا و افرادی که امتیاز آن ها کمتر از عدد ۲۴ بود در گروه دارای بی ثباتی عملکردی مچ پا قرار گرفتند. بعد از کالیبراسیون استاتیک و داینامیک دوربین های ثبت آنالیز حرکتی، مارکرها روی نقاط تعیین شده(با روش آکسفورد) روی بدن آزمودنی ها نصب شد. آزمودنی ها در ۲ مرحله پیش آزمون و پس آزمون ، تست عملکردی مورد نظر را انجام دادند، ابتدا فرد در پیش آزمون، فرود از روی استپ را با ۳ تکرار انجام داد و سپس در پس آزمون، با استفاده از دستور کلامی فرود را ۳ بار دیگر انجام داد. در این مطالعه، ارائه دستور کلامی به آزمودنی ها در حین انجام تکلیف فرود، با استفاده از بازخورد کلامی صورت گرفت. در این پژوهش، بعد از انجام پیش آزمون، به آزمودنی گفته شد تا در زمان فرود تا قبل از برخورد اولیه مچ پا، باید مچ پای خود را به حالت دورسی فلکشن و اورژن نگه دارند.
برای آنالیز داده های کینماتیک و کینتیک، یک کد نویسی در برنامه متلب توسط یک بیومکانیست انجام شد. بعد از جمعآوریِ دادهها، در نرم افزار IBM ۲۴، برای توصیف دادهها، از آمارِ توصیفی (فراوانی، میانگینها، انحراف استانداردها، درصدها، نمودارها و جدولها)، آزمون واریانس تکرار پذیری یک طرفه[۲] با سطح معنی داری ۰۵/۰ برای مقایسهیِ دادههایِ پسآزمون، در گروه موردِ مطالعه استفاده شد.
تحلیل داده های ضبط شده، نشان داد که دستورکلامی بر برخی زوایای مفصل ران از قبیل اینترنالروتیشن و اکسترنالروتیشن(p=۰.۰۴)، و بر برخی زوایای مفصل مچ پا از قبیل فلکشن و اکستنشن(p=۰.۰۱۴) و اینترنالروتیشن و اکسترنالروتیشن(p=۰.۰۴۰)، نتایج مثبت و معنی داری داشته و در دیگر زوایای مفصل ران، زانو، مچ پا و نیز گشتاورهای این مفصل ها، در سه صفحه حرکتی اثر معنی داری گزارش نشده است.
بطور کلی نتایج پژوهش حاضر نشان داد دستور کلامی بر برخی زوایای مفصل ران و مچ پا اثر مثبت و معنی داری دارد و در دیگر زوایای مفاصل و نیز گشتاور هر سه مفصل ران، زانو و مچ پا هیچ اثر مثبتی ندارد. در حالت کلی میتوان بیان کرد که یک راه برای تصحیح الگوی حرکتی ناقص، استفاده از بازخورد است. در یادگیری حرکتی تمرکز خارجی، زمانی که توجه فرد به سمت خروجی عمل یا تأثیر آن حرکت است استفاده میشود. به کار بردن دستورالعمل خارجی گاهی می تواند در کسب مهارت تأثیرگذار باشد و آن را بالقوه برای انتقال تمرین به فعالیت خاص و مورد نیاز ورزش و مهارتهای حرکتی پیچیده مهیا میکند.
ولی با توجه به اینکه این تحقیق بر روی ورزشکاران انجام شد و فرد ورزشکار این آگاهی را دارد که فرود با قسمت پاشنه پا باعث آسیب او می گردد، لذا بعد از اینکه دستور کلامیِ اورژن و پلانتار فلکشن را دریافت می کند، این بازخورد را با الگوی فرود خود ترکیب کرده و در نتیجه تلفیقی از دو الگوی فرود(الگوی فرود خود+الگوی اصلاح حرکت دریافتی از آزمون گیرنده) را اجرا کرد. در واقع نتایج این تحقیق نشان داد که دادن دستورالعمل و به کار بردن آن در برنامه تمرینی نه تنها به اصلاح تکنیک فرود فرد کمک نمیکند بلکه باعث اختلال تمرکز داخلی و تمرکز خارجی وی شده و حتی ممکن است نرخ آسیب را بالا ببرد. بنابراین دستورالعمل خارجی میتواند کنترل خودکار حرکات را مختل کرده و سبب افت عملکرد شود.
- Abstract
-
Introduction Today, millions of people around the world have regular or irregular physical activity in certain disciplines. With the increase of participants in sports activities, and considering that each sport has its own movement patterns and injuries. In most sports, repeated jumping-landing maneuvers occur along with a decrease in acceleration and sometimes sudden stops. The ankle has a special place among the joints of the body due to bearing the weight of the body and the variety of movements. And going down the stairs refers to changing the direction or jump-landing.Therefore, the current research aims to investigate the effect of verbal instructions on improving the jumping-landing technique on the kinematics and kinetics of the lower limbs of these people by considering athletes with functional instability of the ankle. Research method The method of this research is a cross-sectional research in terms of time, an applied research in terms of subject, with a pre-test and post-test design, and in terms of method and strategy, it is a semi-experimental research. The current research design is a controlled laboratory study and the research population was female athletes aged ۱۸-۲۸ years, with and without functional ankle instability in Tehran. The number of ۱۲ athletes with ankle functional instability and ۱۲ athletes without ankle functional instability were selected in an accessible and targeted manner and according to the entry and exit criteria. Data recording was done pre-test and post-test by Cortex software. Markings were done by the Oxford method.At the end, Excel file was extracted with VISUAL ۳D software and one-way reproducibility variance analysis method was used for data analysis.
Keywords: ankle functional instability, single leg landing jump, verbal instructions for technique correction, movement kinematics, movement kinetics, athlete