
علی مجاور
تاثیرات متقاطع حرکات درشت و ظریف بر تبحر حرکتی کودکان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
چکیده:
مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیرات متقاطع حرکات درشت و ظریف بر تبحرحرکتی کودکان انجام گرفت. کودکانی که در این تحقیق مورد بررسی قرارگرفتند، دانش آموزان پسرکلاسهای اول، دوم و سوم ابتدایی بودند. انتخاب نمونه بدین صورت بود که ابتدا با هماهنگی دانشگاه و آموزشوپرورش شهرستان اردکان، مجوز لازم برای فعالیت در مدرسه مورد نظر که به صورت در دسترس انتخاب شدهبود گرفتهشد، سپس انتخاب نمونه آماری در مدرسه مورد نظر به صورت در دسترس، از بین سه پایه به صورت برابر صورت گرفت. نمونه آماری تعداد ۴۵ دانشآموز براساس دادههای تحلیلی از نرمافزار G-POWER بود. سپس در هر گروه تعداد ۱۵ نفر(از هر پایه حدقل ۴ و حداکثر۵ نفر) به صورت تصادفی قرارداده شدند. دادهها با استفاده از فرمکوتاه آزمون برونینکس اوزرتسکی بهصورت پیشآزمون و پسآزمون جمعآوری، و با استفاده از تحلیل کوواریانس و تیوابسته در نرمافزار نسخه ۲۳ و سطح معناداری ۰.۰۵ تحلیل شد. نتایج نشان داد؛ که انجام تمرینات حرکتی درشت بر روی مهارتهای حرکتی درشت کودکان، و انجام تمرینات حرکتی ظریف بر روی مهارتهای حرکتی ظریف کودکان اثرگذار است، که دلیل این دو یافته میتواند اشاره به اصل اختصاصی بودن تمرین در دو گروه داشته باشد. و همچنین انجام تمرینات حرکتی درشت علاوه بر بهبود مهارتهای حرکتی درشت، باعث بهبود مهارتهای حرکتی ظریف کودکان نیز شد، ولی انجام تمرینات حرکتی ظریف باعث بهبود مهارتهای حرکتی درشت کودکان نشد، و همچنین نتایج نشان داد که؛ تمرینات حرکتی ظریف و درشت تأثیر بسزایی در بهبود و رشد تبحرحرکتی کودکان دارد. نتیجه: میتوان با استناد از نتایج این تحقیق، دریافت که تمرینات حرکتی درشت و ظریف یکی از مهمترین تمرینات حرکتی برای کودکان در دوره کودکی است، مربیان و والدین با استناد به این تحقیق و ارتباط مناسب تمرینات حرکتی درشت با بهبود مهارتهای حرکتی درشت و ظریف، میتوانند در صورت نبود امکان برای انجام هر دو تمرین مهارتی به صورت جداگانه، در این دوره سنی، به فعالیتهای بدنی و بازیهایی که داری جنب و جوش بیشتر است، و بهطورکلی انجام اصولی تمرینات حرکتی درشت توجه بیشتری داشته باشند.
- Abstract
-
The present study was conducted with the aim of investigating the cross effects of gross and fine motor on children's Motor Proficiency. The children who were examined in this research were male students of the first, second and third grades of elementary school. The selection of the sample was done in this way, first, with the coordination of the university and education of Ardakan city, the necessary permission to operate in the desired school was obtained, which was selected as available, then the statistical sample was selected in the desired school as available. It was equal among the three bases. The statistical sample of ۴۵ students was based on analytical data from G-POWER software. Then ۱۵ people (minimum ۴ and maximum ۵ people from each grade) were randomly placed in each group. The data were collected using the short form of the Bruninx Ozertsky test as a pre-test and post-test, and were analyzed using covariance analysis and t-test in software version ۲۳ and a significance level of ۰.۰۵. The results showed; that performing gross motor exercises is effective on children's gross motor skills, and performing fine motor exercises on children's fine motor skills, the reason for these two findings can point to the principle of specificity of training in two groups. And also, in addition to improving gross motor skills, performing gross motor skills also improved children's fine motor skills, but performing fine motor exercises did not improve children's gross motor skills, and the results also showed that; Fine and gross motor exercises have a significant effect on the improvement and development of children's motor skills. Result: Based on the results of this research, it can be found that gross and fine motor exercises are one of the most important motor exercises for children during childhood, educators and parents based on this research and the appropriate relationship between gross motor exercises and improving skills coarse and fine motor, if it is not possible to do both skill exercises separately, in this age period, physical activities and games that you have more vitality, and in general doing basic Pay more attention to gross motor exercises.