علی مجاور

علی مجاور

عنوان پایان‌نامه

تاثیرات متقاطع حرکات درشت و ظریف بر تبحر حرکتی کودکان



    دانشجو علی مجاور در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ، به راهنمایی احسان زارعیان ، پایان نامه با عنوان "تاثیرات متقاطع حرکات درشت و ظریف بر تبحر حرکتی کودکان " را دفاع نموده است.


    دانشجو
    علی مجاور
    استاد راهنما
    احسان زارعیان
    استاد داور
    زهرا سلمان
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    ساعت دفاع

    چکیده

      

    چکیده:

    مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیرات متقاطع حرکات درشت و ظریف بر تبحرحرکتی کودکان انجام گرفت. کودکانی که در این تحقیق مورد بررسی قرارگرفتند، دانش ­آموزان پسرکلاس­های اول، دوم و سوم ابتدایی بودند. انتخاب نمونه بدین صورت بود که ابتدا با هماهنگی دانشگاه و آموزش­وپرورش شهرستان اردکان، مجوز لازم برای فعالیت در مدرسه مورد نظر که به صورت در دسترس انتخاب شده­بود گرفته­شد،   سپس انتخاب نمونه آماری در مدرسه مورد نظر به صورت در دسترس، از بین سه پایه به صورت برابر صورت گرفت. نمونه آماری تعداد ۴۵ دانش­آموز براساس داده­های تحلیلی از نرم­افزار G-POWER بود. سپس در هر گروه تعداد ۱۵ نفر(از هر پایه حدقل ۴ و حداکثر۵ نفر) به صورت تصادفی قرار­داده ­شدند. داده­ها با استفاده از فرم­کوتاه آزمون برونینکس اوزرتسکی به­صورت پیش­آزمون و پس­آزمون جمع­آوری، و با استفاده از تحلیل کوواریانس و تی­وابسته در نرم­افزار    نسخه ۲۳ و سطح معناداری ۰.۰۵ تحلیل شد. نتایج نشان داد؛ که انجام تمرینات حرکتی درشت بر روی مهارت­های حرکتی درشت کودکان، و انجام تمرینات حرکتی ظریف بر روی مهارت­های حرکتی ظریف کودکان اثرگذار است، که دلیل این دو یافته می­تواند اشاره به اصل اختصاصی بودن تمرین در دو گروه داشته باشد. و همچنین انجام تمرینات حرکتی درشت علاوه بر بهبود مهارت­های حرکتی درشت، باعث بهبود مهارت­های حرکتی ظریف کودکان نیز شد، ولی انجام تمرینات حرکتی ظریف باعث بهبود مهارت­های حرکتی درشت کودکان نشد، و همچنین نتایج نشان داد که؛ تمرینات حرکتی ظریف و درشت تأثیر بسزایی در بهبود و رشد تبحرحرکتی کودکان دارد. نتیجه: می­توان با استناد از نتایج این تحقیق، دریافت که تمرینات حرکتی درشت و ظریف یکی از مهمترین تمرینات حرکتی برای کودکان در دوره کودکی است، مربیان و والدین با استناد به این تحقیق و ارتباط مناسب تمرینات حرکتی درشت با بهبود مهارت­های حرکتی درشت و ظریف، می­توانند در صورت نبود امکان برای انجام هر دو تمرین مهارتی به صورت جداگانه، در این دوره سنی، به فعالیت­های بدنی و بازی­هایی که داری جنب و جوش بیشتر است، و به­طورکلی انجام اصولی تمرینات حرکتی درشت   توجه بیشتری داشته باشند.

    Abstract

      

    The present study was conducted with the aim of investigating the cross effects of gross and fine motor on children's Motor Proficiency. The children who were examined in this research were male students of the first, second and third grades of elementary school. The selection of the sample was done in this way, first, with the coordination of the university and education of Ardakan city, the necessary permission to operate in the desired school was obtained, which was selected as available, then the statistical sample was selected in the desired school as available. It was equal among the three bases. The statistical sample of ۴۵ students was based on analytical data from G-POWER software. Then ۱۵ people (minimum ۴ and maximum ۵ people from each grade) were randomly placed in each group. The data were collected using the short form of the Bruninx Ozertsky test as a pre-test and post-test, and were analyzed using covariance analysis and t-test in    software version ۲۳ and a significance level of ۰.۰۵. The results showed; that performing gross motor exercises is effective on children's gross motor skills, and performing fine motor exercises on children's fine motor skills, the reason for these two findings can point to the principle of specificity of training in two groups. And also, in addition to improving gross motor skills, performing gross motor skills also improved children's fine motor skills, but performing fine motor exercises did not improve children's gross motor skills, and the results also showed that; Fine and gross motor exercises have a significant effect on the improvement and development of children's motor skills. Result: Based on the results of this research, it can be found that gross and fine motor exercises are one of the most important motor exercises for children during childhood, educators and parents based on this research and the appropriate relationship between gross motor exercises and improving skills coarse and fine motor, if it is not possible to do both skill exercises separately, in this age period, physical activities and games that you have more vitality, and in general doing basic Pay more attention to gross motor exercises.