
مائده شهبازبروجنی
بررسی اعتبار و تکرارپذیری نسخه فارسی Pediatric Balance Scale در کودکان دارای سندروم داون
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- تربیت بدنی و علوم ورزشی
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۶۶
- نام کلاس محل ارائه
- اتاق شورا[۲۷]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۱۰۵
- تاریخ دفاع
- ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- ۰۸:۰۹
- چکیده
-
کودکان مبتلا به سندروم داون از لحاظ حرکتی و
تعادل دارای مشکلات متعددی هستند. تعادل یکی از آیتم های ضروری حرکت می باشد که مهارت های حرکتی را تسهیل می بخشد. هدف از مطالعه پیش رو بررسی اعتبار و تکرار پذیری نسخه فارسی Pediatric Balance Scale در کودکان دارای سندروم داون بود. روش شناسی: نمونه های آماری این مطالعه شامل ۳۷ دانش آموز۷ تا ۱۵ سال دختر (۲۳) و پسر(۱۴) سندروم داون در مدرسه دخترانه شهید اصلانی و مدرسه پسرانه ارشاد در بهار سال ۱۴۰۳ با میانگین قد(۳۵۱۴/۱۴۲)، میانگین سن(۸۳۷۸/۱۱) و میانگین وزن(۸۳۷۸/۴۶) بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابتدا نحوه انجام آزمون ها به کودکان آموزش داده شد سپس در دو جلسه ۱۵ دقیقه ای در فاصله زمانی دوهفته(هر دانش آموز یک جلسه در هفته) از این افراد تست گرفته شد. برای بررسی تعادل پویا از دو تست تعادلی و TUG و برای تعادل ایستا از تست تعادلی لک لک استفاده شد. یافته ها: داده ها با استفاده از اطمینان ۹۵% تجزیه و تحلیل شدند. نتایج آزمون پیرسون نشان داد که بین مقیاس تعادلی کودکان و تست لک لک و تست TUG رابطه همبستگی معناداری وجود دارد، همچنین ضریب همبستگی r نشان داد که همبستگی این دو تست با مقیاس تعادلی کودکان قوی است. ضریب همبستگی درون رده ای[۱] نشان داد که بین دو ارزیاب توافق بالایی بوده و از پایایی بسیار بالایی برخوردار است. نتیجه گیری: بررسی ها نشان داد که مقیاس تعادلی دارای اعتبار بوده و تستی جامع و فانکشنال می باشد، از این رو استفاده از این مقیاس تعادلی کودکان به عنوان شیوه ای برای بررسی تعادل پویا در دانش آموزان سندروم داون توصیه می گردد.
[۱] ICC
- Abstract
-
Children with Down Syndrome face numerous challenges related to movement and balance. Balance is a crucial aspect of movement that facilitates motor skills. The objective of this study was to evaluate the validity and reliability of the Persian version of the Pediatric Balance Scale ( ) in children with Down Syndrome. Methodology: The study sample included ۳۷ students aged ۷ to ۱۵ years, consisting of ۲۳ girls and ۱۴ boys with Down Syndrome, from Shahid Aslani Girls' School and Ershad Boys' School in the spring of ۲۰۲۴. The average height was ۱۴۲.۳۵ cm, the average age was ۱۱.۳۸ years, and the average weight was ۴۶.۳۸ kg. Participants were selected randomly. Initially, the procedure for the tests was explained to the children. Testing was conducted in two ۱۵-minute sessions, with a two-week interval (one session per week for each student). Dynamic balance was assessed using the and the Timed Up and Go (TUG) test, while static balance was assessed using the Flamingo Balance Test. Findings: Data were analyzed with ۹۵% confidence. Pearson correlation tests indicated a significant correlation between the Pediatric Balance Scale and both the Flamingo Balance Test and the TUG test. The correlation coefficient (r) showed a strong correlation between these two tests and the Pediatric Balance Scale. Intraclass correlation coefficients demonstrated high agreement between the two evaluators, indicating very high reliability. Conclusion: The study findings suggest that the is a valid and comprehensive functional test. Therefore, it is recommended to use this balance scale for assessing dynamic balance in students with Down Syndrome.