
فاطمه سیمرغ
پیش بینی خلاقیت حرکتی بر اساس تبحر حرکتی، شایستگی حرکتی درک شده و درصد چربی نوجوانان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- ساعت دفاع
- چکیده
-
هدف پژوهش حاضر پیش بینی خلاقیت حرکتی بر اساس تبحر حرکتی، شایستگی حرکتی درک شده و درصد چربی نوجوانان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی دوره دوم (پایه های ۴ تا ۶) و مقطع متوسطه دوره اول (پایه های ۷-۸) شهرستان قم در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ می باشد که تعداد ۵۰ نفر با روش تصادفی از میان دانش آموزان به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند. از آزمون های خلاقیت حرکتی مارتینز و فرنانندز ریو (۲۰۱۹)، فرم کوتاه تبحر حرکتی برونینکس اوزرتسکی ویرایش دوم (۲-BOT)، شایستگی حرکتی درک شده نوجوانان تیملر و همکاران (۲۰۱۶)و درصد چربی بدن با استفاده از کالیپر و معادله چندنقطه ای جسکون و پولاک برای جمع آوری داده ها استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار، کجی و کشیدگی) و استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره) از طریق نرمافزار نسخه ۲۶ استفاده شد. براساس نتایج بین بین درصد چربی با خلاقیت حرکتی نوجوانان ارتباط منفی و معنی داری وجود دارد (۰۰۱/۰>P) اما بین بین شایستگی حرکتی ادراک شده و تبحر حرکتی با خلاقیت حرکتی نوجوانان ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد (۰۰۱/۰>P). نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که متغیرهای شایستگی حرکتی ادراک شده، درصد چربی و تبحر حرکتی پیش بینی های معنی دار خلاقیت حرکتی نوجوانان می باشند و در مجموع ۴۹ درصد واریانس خلاقیت حرکتی در نوجوانان را توضیح می دهند. یافتههای حاضر بر مزایای تبحر حرکتی و شایستگی حرکتی درک شده برای بهبود وضعیت خلاقیت حرکتی کودکان تاکید دارد. بنابراین، یافتن راهبردها و مداخلات مناسب برای افزایش سطح تبحر حرکتی و شایستگی حرکتی درک شده در این جمعیت ضروری به نظر می رسد.
- Abstract
-
The aim of the present study was to predict motor creativity based on motor proficiency, perceived motor competence, and body fat percentage of adolescents. The present study method was descriptive and correlational. The statistical population of the study included all students of the second cycle of elementary school (grades ۴ to ۶) and the first cycle of secondary school (grades ۷-۸) in Qom city in the academic year ۱۴۰۳-۱۴۰۴, of which ۵۰ people were randomly selected from among the students as the final sample. The Martinez and Fernandez Riou motor creativity tests (۲۰۱۹), the Broninex Ozeretsky motor proficiency short form, second edition (BOT-۲), Timler et al.'s perceived motor competence of adolescents (۲۰۱۶), and body fat percentage using calipers and the multipoint equation of Jesson and Pollock were used to collect data. Descriptive statistical methods (mean and standard deviation, skewness and kurtosis) and inferential statistical methods (Pearson correlation test and multivariate regression) were used to analyze the data using version ۲۶ software. Based on the results, there is a negative and significant relationship between body fat percentage and motor creativity in adolescents (P<۰.۰۰۱), but there is a positive and significant relationship between perceived motor competence and motor mastery with motor creativity in adolescents (P<۰.۰۰۱). The results of multivariate regression showed that the variables of perceived motor competence, body fat percentage and motor mastery are significant predictors of motor creativity in adolescents and explain a total of ۴۹% of the variance in motor creativity in adolescents. The present findings emphasize the benefits of motor mastery and perceived motor competence for improving the status of children's motor creativity. Therefore, finding appropriate strategies and interventions to increase the level of motor competence and perceived motor competence in this population seems essential.